tiistai 16. helmikuuta 2010

Laserkeilaus osana suomalaista kartoitusperinnettä

Koska Nusarin aihepiirit alkavat karata liian kauaksi toivotusta nuivuuden tasosta, on toimitukseemme kutsuttu haastatteluun "karttaprofessori" Janne Weckman.
Nettisivuillaan hän kertoo tehneensä kartat mm. Jukolan Viestiin 2011 ja muutamaan SM kilpailuun, eli vähintään kansallisen tason kartoittajasta on kyse.

Avaan pelin kysymällä ensialkuun kuinka luminen talvi on vaikuttanut kartoitukseen?
"Joulukuun alun jälkeen en ole maastokartoituksia päässyt tekemään. Ensinnäkin lumihangessa tarpominen olisi tällä hetkellä varsin työlästä, ja sen lisäksi lumivaippa peittää kivet, avokalliot, polut ja oikeastaan ihan kaiken, niin että aikalailla arvailuksi menisi jos sieltä jotain kohteita yrittäisi tunnistaa."

Aika nuivaa, eikö vain? No, onkos sitten jotain mitä kartantekijä voi näin talvisin tehdä?
"No mitäs tässä, nettisivuja oon väännelly ja paitoja myyny. Kätsärin pelaaminen on lähellä sydäntä. En tiedä auttaako se kartan tekoon paljoa, mutta ihan kivaa se on. Tai voihan siinäkin käyttää ocadia, jos haluaa konvertoida omia maastoja."

No niin, siinä tuli joitain toimittajalle entuudestaan tuntemattomia termejä. Nyt aletaan ihan selvästi olla oikealla linjalla. Kutitetaanpa vielä lisää. Mitäs mieltä karttaprofessori on ns. laserkeilauksen käytöstä suunnistuskartoituksessa?
"Hienoa, että kysyit. Olen nimittäin tutustunut aiheeseen tilaamalla Maanmittauslaitokselta pistepilveä ja kehitellyt tekniikkaa aineiston käytöstä pohjakarttana. Voisin oikeastaan valottaa asiaa näyttämällä muutaman kuvan. Asian havainnollistaminen pelkän tekstin voimin voisi olla liian nuivaa, jopa tälle palstalle.


Tässä ensimmäisessä kuvassa on ns. varjokuva, jossa on mukana kaikki heijatuneet laserpulssit. Niinkuin nähdään, (jopa tästä suhteellisen huonoresoluutioisesta esimerkistä) on kuvasta helppo erottaa jopa yksittäiset puut. Lähes sama kuin katsoisi siis mustavalkoista ilmakuvaa. Keskellä erottuu selvästi iso oja ja ylhäällä kaksi hakkuuaukkoa.



Toisessa kuvassa on poistettu kasvillisuudesta heijastuneet pulssit, eli toisinsanoen siinä näkyy pelkkä maanpinta. Kuten nähdään, siitä erottuu jo ihan mukavasti mm. pienet metsän keskellä menevät ojat ja jyrkät rinteet. Varjostuksen suuntaa vaihtamalla saadaan eri suuntiin olevat kohteet paremmin näkyviin.





Tähän kuvaan on sitten laskettu käyrät maastomallista. Tämän laskennan tietokone tekee automaattisesti. Erilaisia parametreja on mahdollista toki antaa, jotta saadaan sopivasti yleistetyt käyrät. Kuvassa käyräväli on 1,25m.







Ja tässä lopullinen kartta. Kuten nähdään laserkäyrät ovat lähes oikein, mutta paljon yleistystä on vielä tehtävä, jotta kartta on luettava. Myöskin kivet, pistekumpareet ja muut pienet kohteet on mahdotonta erottaa varjokuvista luotettavasti. Toisinsanoen maastokartoitus vaatii yhä edelleen suurta ammattitaitoa, mutta peitteisiltä alueilta käyrät ovat huomattavasti stereotulkintaa tarkemmat."


Asia selvä. Eli voisitko tiivistää mitä tämä kaikki tarkoittaa?
"Sitä, että stereokartoitus on pian kartoitushistoriaa yhdessä piirtokonseptien kanssa. Hinta-laatu suhde laserkeilauksen käytössä on aivan toista luokkaa, varsinkin jos maasto on jo maanmittauslaitoksen keilaama. Tarkoitan siis sitä, että keilaamista varten ei välttämättä tarvitse erikeen pukata lentokonetta taivaalle. Tämän hetken tilanne mml:n keilauksista löytyy täältä. On tietysti mahdollista käyttää myös ilmakuvia yhdessä laserkeilausaineiston kanssa, mutta ne maksavat aina lisää, eli on arvioitava onko niistä saatu hyöty tarpeen."

Hieno homma. Voiko enää nuivemmaksi mennä. Kerrotko vielä niille harvoille, jotka ovat tänne asti jaksaneet kahlata, että kuinka kevät tästä etenee?
"Tarkoitus olisi lähteä Maalikuussa Sveitsiin vääntämään muutama kartta ja avaamaan kisakausi Sveitsin yömestiksissä. Harjoituskausi on mennyt sen verran nausteeseen, että odotan aika helppoa voittoa. Ei kai tuolla keskisessä Euroopassa kukaan oikeasti osaa suunnistaa..."

Nusarin toimitus kiittää haastattelusta, tarjoaa yhden sisu pastillin ja vieläpä kyydin lähimmälle bussipysäkille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti